واكنش جهاني به هشدار سردار سليماني
نوشته شده توسط : rf
به گزارش نامه‌نیوز، وزارت کشور بحرین روز دوشنبه با متهم‌کردن «شیخ عیسی احمد قاسم» به تبلیغ طایفی‌گری و فتنه‌انگیزی در بحرین اعلام کرد که تابعیت او را لغو کرده است. جمهوری اسلامی ایران این اقدام رژیم بحرین را محکوم کرد. سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز هشدار داد که در صورت هرگونه تعدی به شیخ عیسی قاسم، بحرین با مقاومت مسلحانه بی‌سابقه‌ای روبه‌رو می‌شود که اسقاط این رژیم گوشه‌ای از تبعات آن خواهد بود.

واکنش منامه به هشدار سردار سلیمانی

پس از انتشار نامه سردار سلیمانی، مشاور «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین به آن واکنش نشان داد. به گزارش شفقنا «نبیل یعقوب الحمر» مدعی شد این روحانی با ایران و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در ارتباط است. مشاور پادشاه بحرین در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: کاملا بدیهی است که (شیخ) عیسی قاسم با پروژه ایران در بحرین و همچنین با سپاه پاسداران ایران در ارتباط است. آنچه از حزب‌الله لبنان، سردار سلیمانی و (شیخ) عیسی قاسم شنیده می‌شود نیز تأییدکننده این گفته است. او همچنین از هشدار وزارت کشور بحرین نسبت به هرگونه دعوت تحریک‌آمیز یا اقدامات برهم‌زننده امنیت و نظم عمومی خبر داد و گفت اقدامات قانونی لازم در قبال آن اتخاذ خواهد شد.

واکنش واشنگتن

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود ضمن محكوم‌كردن سلب تابعيت شيخ عيسي، ایران را به صدور بیانیه‌های «اهانت‌آمیز» علیه رژیم بحرین متهم کرد. به گزارش «ايرنا» كربي گفت: «ما از تصمیم امروز درباره خلع تابعیت روحانی شیعه شیخ عیسی قسام نگران شده‌ایم. هیچ شواهد و قرائنی در حمایت از این اقدام وجود ندارد». او همچنين درباره بیانیه‌های ایران خطاب به بحرین در واکنش به لغو تابعیت «شیخ عیسی قاسم»، گفت: «هیچ رابطه جدیدی بین ایران و آمریکا در مسائل عظیم‌تر وجود ندارد... من در این اتفاق خاص، تغییری در رابطه ایران و آمریکا نمی‌بینم و هدف ما هم این نبود به جایی برسیم که با یک گروه یا گروهی دیگر، هم‌صدا شویم». او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «می‌خواهم به این اشاره کنم که من از همه بیانیه‌های ایران اطلاع ندارم، اما دو تا از آنها را خواندم و بسیار اهانت‌آمیز بودند و ما به‌هیچ‌عنوان با آن هم‌رأی نیستیم». کربی افزود: «بنابراین وقتی لفاظی‌های گزنده‌ای که ایران از آن برای ابراز ناخشنودی‌اش استفاده می‌کند، در نظر گرفته شوند، اینکه آیا ایران از لحاظ نگرانی‌هایش درباره این اقدام با ما موافق است یا نه، تا حدی نامربوط است».

اما عربستان سعودی که همانند رژیم بحرین اقدام به سرکوب مخالفان و شیعیان در کشورش کرده، از تصمیم منامه استقبال کرد.

واکنش رسانه‌های خارجی از این قرار است:


چهره سرسخت ایران به بحرین هشدار داد

چهره سرسخت دستاوردهای راهبردی ایران در خاورمیانه هشدار داد که اقدام بحرین در لغو تابعیت شیخ عیسی می‌تواند با مقاومت مسلحانه مواجه شود. سردار سلیمانی به منامه هشدار داد که با این کار از خط قرمز عبور کرده و افزایش فشار بر شیخ عیسی قاسم می‌تواند با مقاومتی مسلحانه مواجه شود. فرمانده نیروهای ویژه قدس که به عنوان چهره سرسخت دستاوردهای راهبردی ایران در منطقه خاورمیانه شناخته می‌شود، در ادامه هشدارهای خود گفت: رژیم آل خلیفه (حکومت بحرین) به طور قطع هزینه این کار را خواهد پرداخت و رژیم خون‌خوار آنها ساقط خواهد شد.

احتمال وقوع درگیری مسلحانه

به دنبال اقدام دولت بحرین علیه رهبر روحانی اکثریت شیعیان این کشور، سردار سلیمانی به دولت منامه درباره احتمال وقوع درگیری مسلحانه هشدار داد.

سردار سلیمانی گفته است: یقینا آنها می‌دانند تجاوز به حریم آیت‌الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله‌ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت. قطعا تاوان آن را آل‌ خلیفه پرداخت خواهد کرد و نتیجه آن جز نابودی این رژیم سفاک نخواهد بود.

شیخ قاسم خط قرمز منطقه خلیج فارس

پس از آنکه وزارت کشور بحرین اعلام کرده شهروندی عیسی قاسم، روحانی شیعه با هدف مقابله با افراط‌گرایی و سرکوب کسانی تابع مقامات خارجی سیاسی و مذهبی هستند، لغو شده است، قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس ایران هشدار داده که در صورت لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم خاندان حاکم آل‌ خلیفه، پادشاه بحرین را سرنگون خواهد کرد. اکنون شیخ قاسم تبدیل به خط قرمزی شده که می‌تواند کل منطقه خلیج‌فارس را دچار بحران کند.

یک دادگاه بحرینی هفته گذشته حکم توقف همه فعالیت‌های سیاسی گروه الوفاق را به اتهام نقش آن در تحریک خشونت‌های فرقه‌ای‌ صادر کرد. شیخ قاسم به جمعیت الوفاق نزدیک است. چندی‌پیش اعدام شیخ نمر در عربستان باعث حمله به سفارت عربستان در تهران شد.

تابستان ناآرام

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه پاسداران محرومیت یک روحانی شیعه برجسته از حق شهروندی را خط قرمزی نامید که باعث به‌آتش‌کشیده شدن منطقه خواهد شد.

اهل سنت حاکم بر بحرین، یکی از دلایل تنش مداوم میان ایران و عربستان سعودی است. در سال ٢٠١١، نیروهای نظامی عربستان سعودی معترضان شیعه در بحرین را که خواستار حقوق سیاسی بیشتر بودند، سرکوب کردند.

گلن باج، تحلیلگر مسائل امنیتی می‌گوید: سخنان سلیمانی یک تهدید صرف نیست؛ ایران خود را محافظ جامعه شیعیان بحرین می‌داند. ما احتمالا تابستان ناآرامی خواهیم داشت. سعودی‌ها و ایرانیان در جبهه سوریه و یمن اختلافات بسیاری دارند.

حزب‌الله لبنان هم‌راستا با قاسم سلیمانی

محرومیت شیخ عیسی قاسم روحانی شیعه باعث دامن‌زدن به افراط در فضای فرقه‌ای خاورمیانه شده است.

پس از اعلام تصمیم دولت بحرین چندصد نفر از حامیان شیخ قاسم در بیرون خانه‌اش با حمل پوستر و سردادن شعارهای مذهبی از او حمایت کردند.سیدالودایی، مدیر مؤسسه بحرینی حقوق و دموکراسی، در بیانیه‌ای اعلام کرده که این تصمیم تنش را تشدید می‌کند و ممکن است به خشونت منجر شود. حزب‌الله لبنان نیز هم‌راستا با قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس اعلام کرده که این تصمیم عواقب وخیمی خواهد داشت. گروه حقوق بشر بحرین می‌گویند حداقل پنج نفر در ماه‌های اخیر از شهروندی خود محروم و تبعید شده‌اند.

افزایش نا آرامی در منطقه

بحرین تابعیت رهبر معنوی اکثریت شیعه این کشور را لغو کرده است، این اقدام روز دوشنبه باعث تظاهرات در اطراف خانه شیخ قاسم شد و واکنش شدید از رئیس شبه‌نظامیان ایران را در پی داشت. در یک واکنش صریح، فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران، قاسم سلیمانی، هشدار داده است که دولت بحرین هزینه این تصمیم خود را خواهد پرداخت. این ماجرا قطعا به ناآرامی‌های فرقه‌ای در منطقه دامن خواهد زد.

به گزارش «ایسنا»، رادیو آزاد اروپا نیز در این خصوص گزارش داد: یک چهره سرشناس نظامی ایرانی به دولت بحرین نسبت به احتمال وقوع درگیری مسلحانه هشدار داد و این امر پس از آن صورت گرفت که دولت سنی بحرین تابعیت یک روحانی شیعه سرشناس را سلب کرد.

درهمین‌حال، پایگاه اینترنتی اهرام نیز ضمن پوشش خبری اظهارات سردار سلیمانی، گزارش داد که این فرمانده سپاه پاسداران گفته دولت بحرین بهای اقدام خود علیه روحانی برجسته شیعه را خواهد پرداخت.

همچنین شبکه المنار در این رابطه در گزارشی به این اظهارات سردار سلیمانی اشاره کرد که گفته است: حامیان آل خلیفه بدانند اهانت به آیت‌الله شیخ عیسی قاسم و استمرار فشارهای بیش‌ازحد به مردم بحرین سرآغاز انتفاضه خونینی است که عواقب آن بر عهده کسانی خواهد بود که به گستاخی حکام بحرین مشروعیت می‌دهند.




:: برچسب‌ها: بحرین , سلیمانی , آل خلیفه , شیخ عیسی قاسم ,
:: بازدید از این مطلب : 221
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: